A turbó felújítás világa, avagy a WiZARD TURBO vélemények:

Írta: Szűcs István

1. rész

Manapság az autógyártók, részben az egyre szigorodó környezetvédelmi normák, részben a jobb hatásfok és ezáltal a kedvezőbb fogyasztás elérése érdekében gyakorlatilag csak turbós motorokat fejlesztenek és építenek be járműveikbe. Persze akadnak kivételek, mint például a Toyota (bár nekik is van már friss turbós motorjuk), de a trend akkor is jelenleg a turbófeltöltéses motorok térhódítása. Míg pár évvel ezelőtt még szinte csak a dízel motorok kaptak turbófeltöltőt, manapság már a benzinesek túlnyomó többsége is turbós.

A legtöbb felhasználó, (így én magam is) persze keveset tud a turbó felépítéséről és működéséről, de sajnos törvényszerű (vagy mégsem? A cikkből kiderül, olvass tovább, érdemes!), hogy ami benne van az autóban, az egyszer el is fog romlani és akkor jöhet a fejvakarás és a vaskos számla, ami megterheli a családi kasszát.

Éppen ezért kerestem a lehetőséget, hogy körül nézhessek egy igazi profi turbófeltöltő felújító műhelyben és megkérdezzem, hogy mire is kell odafigyelnie egy átlag autósnak, ha turbós kocsija van és mit tehet az ember, ha egyszer úgy hozza a sors, hogy az a turbó meghibásodik. Ismerős szerelőket kérdeztem, hogy melyik turbó felújítással foglalkozó céget ajánlják és mivel többeknek is jó véleményük volt róla, ezért a választásom a WiZARD TURBO-ra esett, akik nem mellesleg talán a legnagyobb, kifejezetten turbó javítás és felújításra szakosodott cég az országban.

WiZARD TURBO Vélemények

Miért pont a WiZARD TURBO? Mint említettem a bevezetőben, több ismerős szerelőtől is megkérdeztem mi a vélemény a turbós cégekről. A legtöbbnek a WiZARD TURBO-ról volt a legjobb véleménye, többen visszatérő partnerek is a cégnél. Azonban volt olyan WiZARD TURBO vélemény is, ami kíváncsivá tett. Sajnos nem egyszer előfordul a mai (internetes) világban, hogy egy-egy hangadó negatív vélemény elnyomja a sok pozitív véleményt. Sajnos az is előfordul, hogy egyes cégek úgy próbálnak meg előnyhöz jutni, hogy a konkurensüket (álnéven persze) megpróbálják lejáratni. Én azonban arra kérem a kedves olvasókat, hogy ne ítéljenek (tévesen) ezek alapján, hanem kézzel fogható dolgokat mérlegelve (szolgáltatások színvonala, rendelkezésre álló eszköz és géppark, hatósági engedélyek megléte, stb.) válasszanak egy megbízható céget partnerüknek! Ha mégis mások (ismeretlenek) véleményére alapoznak, akkor pedig ne csak a negatív kommenteket keressék.

Amikor a megbeszélt időpontban megérkeztem a cég budapesti központjába, Sándor Péter, a turbó szerviz vezetője fogadott és vezetett körbe a turbó felújítás céljára kialakított műhelyben, ahol már néhány perc után tudatosult bennem két dolog:

egyrészt azonnal látszott, hogy a turbó felújítás nem amatőröknek való játék és szerencsémre egy nagyon komoly cég kulisszái mögé pillanthatok be. A turbó javító műhely méretében is nagy, összességében közel 500 négyzetméter, de ha körbenéz az ember, akkor mindenfelé modern gépeket, céleszközöket lát, a munkapadok felett kivetítőkön látják a szervizesek, hogy milyen turbó van éppen rendelés vagy javítás alatt és azok éppen milyen munkafázisban vannak vagy mikorra kell, hogy elkészüljenek. Egyszóval nem egy sufniműhelyről van szó, az biztos!

másrészt az is gyorsan tudatosult bennem, hogy a WiZARD TURBO-nál nagyon magas színvonalú szakmai munka folyik, ahol komoly szaktudással és tapasztalattal rendelkező emberek olyan javítási folyamatokat végeznek, amire én lelkes amatőr, csak pislogni tudok. Viszont Péter gyorsan megnyugtatott, hogy az együtt töltendő idő alatt csupa olyan dolgot fog mutatni és megosztani velem, ami egyrészt könnyen megérthető, másrészt nagyon hasznos mindenkinek, akinek turbós kocsija van vagy esetleg turbó meghibásodásba fut bele. Vágjunk is bele:

Azt talán már sokan hallották, hogy a turbófeltöltő élettartamát úgy tudjuk megóvni, ha hideg motorral óvatosan bánunk illetve meleg motort nem állítunk le azonnal. Péter megerősíti ezt, de azért ennél sokkal többet is elárul a helyes praktikákról, amikkel megkímélhetjük magunkat egy turbó hiba átélésétől. Talán meglepő lehet, de a turbókat úgy tervezik, hogy ideális üzemeltetés mellett az autó teljes élettartamában hibamentesen kiszolgáljon minket. Ezzel összecseng az a tény is, hogy a turbó meghibásodások okai között a gyártási vagy anyaghiba kevesebb, mint 10%, azaz az esetek több, mint 90%-ában nem a turbófeltöltő tehet arról, hogy tönkrement, hanem valahol máshol kell keresni a turbó hiba forrását. Ha megfelelően odafigyelünk az autónk karbantartására, akkor ezek a turbó hibák megelőzhetőek. Itt a WiZARD TURBO-nál már nem is egy olyan feltöltővel találkoztak, ami 500.000 km felett futott turbó hiba nélkül! Ahhoz, hogy ezt mi is elérjük, Péter szerint a következőkre kell odafigyelni:

A legfontosabb talán a megfelelő kenés biztosítása! A turbófeltöltő tengelye percenként akár közel 300.000 fordulatot is megtehet, miközben a turbina oldalát az akár közel 1.000 Celsius fokos kipufogógáz hajtja. El tudjuk tehát képzelni, hogy a hajszálnál is vékonyabb vastagságú olajfilm réteg, amin a csapágyazás fut, mennyire fontos a turbó hibás működésének elkerülése érdekében! (újabb érdekesség, hogy az olaj nem csak a csapágyak kenésében, hanem azok hűtésében is aktívan részt vesz) Ráadásul az olaj apró furatokon keresztül jut el a megfelelő helyekre, így, ha szennyeződés (olajsár) kerül a kenési rendszerbe, akkor ezek a furatok pillanatok alatt eltömődhetnek és a turbó tengelye és csapágyazása pár pillanat alatt megég és akkor jöhet a turbó csere vagy a turbó felújítás. Mire is kell tehát figyelni a megfelelő kenéshez?

Mindig a megfelelő motorolajat válasszuk! Ez lehet, hogy elsőre furcsán hangzik és sokan legyintenek, de a tapasztalat az, hogy az autótulajdonosok sokszor csak a márkára figyelnek, miközben a modern turbómotorok esetén a viszkozitás és az adalékolás legalább ugyan ilyen fontos! Lehet, hogy egy olaj márkás, minőségi és drága is, és mondjuk tökéletes egy Renault 1.9 dCi-be, de a mi részecskeszűrős TDCi Fordunkat rövid távon tönkreteszi az olajban található eltérő adalékolási igények miatt. Mielőtt motorolajat választunk, mindig ellenőrizzük a gépkönyvben, hogy a gyártó milyen szabvány szerinti olajat ír elő és csak azt használjuk. Ezzel nagyon sok turbó hiba megelőzhető.

De nem elég a megfelelő olajat kiválasztani, azt megfelelő időközönként le is kell cserélni, és ez fokozottan igaz a turbós járművekre, mondja Péter. A gyártók általában egy ideális körülmények között elérhető maximális csereintervallumot adnak meg, de a valóságban ennél azért érdemesebb sűrűbben cserélni az olajat, főleg, ha túlnyomórészt városban vagy nagy teljesítményigénnyel (pl. vontatás) használjuk az autónkat. A túlhasznált olaj kenési képessége nagyban lecsökken, arról nem is beszélve, hogy az olajban idővel óhatatlanul megszaporodó apró szennyeződések tönkreteszik a turbófeltöltő csapágyazását, ami egyenes következménye egy költséges turbó javítás eljövetelének.

Nagyon fontos a megfelelő levegőszűrő használata is, hiszen a turbó azon keresztül szív, ha nem megfelelő az áteresztő képessége, akkor azzal rövid távon tesszük tönkre a turbónkat. Péter arra is mutat példát, hogy ha gyenge minőségű szűrőt használunk, akkor az apró szennyeződések, amik átjutnak a szívórendszeren, teljesen elkoptatják a sűrítőkereket, ami persze egy sor problémát szül (teljesítményvesztés, többletfogyasztás és a végén egy drága turbó felújítás). Legalább ilyen fontos a kartergáz szellőztető rendszer tisztán tartása vagy szükség esetén cseréje. Az eltömődött kartergáz szűrő drasztikus forgattyúsháznyomás növekedést eredményez, ami egy sor (turbó) problémához vezet, kezdve az olajfolyással, ami meg többek között a katalizátort/részecskeszűrőt teszi tönkre, a végeredmény pedig ismét csak egy turbó javítás vagy csere.

Cikkünk első fele ezzel véget ért, a folytatásban (ide kattintva érhető el) arra keressük a választ, hogy mit tehetünk, ha már megtörtént a baj, azaz meghibásodott a turbó az autóban illetve a WiZARD TURBO vélemények között is keresgélünk kicsit. Tartsanak velünk!

 

(A cikk, az eredetei írásról Szűcs István engedélyével készült másolat)

Print Friendly, PDF & Email
You can leave a response, or trackback from your own site.
Powered by WordPress | Designed by: best suv | Thanks to audi suv, infiniti suv and lexus suv

A weboldal használatának folytatásával Ön elfogadja a cookie-k használatát További információk

A cookie beállítások ezen a weboldalon "cookie-k engedélyezve" beállításon vannak, hogy a lehető legjobb böngészési élményt nyújthassuk Önnek. Ha Ön folytatja ennek a weboldalnak a használatát anélkül, hogy megváltoztatná a cookie beállításokat, vagy az alábbi "Elfogadom" gombra kattint, akkor Ön hozzájárul a fentiekhez.

Bezárás